Näytöt ja näppäimistöt vaihtuivat kierrokseen toimenpideyksikössä, kun Cinian ohjelmistoasiantuntijat tutustuivat tavalliseen työpäivään Tampereen Sydänsairaalassa.
“Mitä sairaalassa tapahtuu, miten ammattilaiset käyttävät järjestelmää? Millainen rooli sillä on heidän työpäivissään? Pitkässä Kardio-hankkeessa meillä on toki tästä jo hyvä peruskäsitys, mutta vierailu paikan päällä toi siihen uudenlaista syvyyttä”, kuvailee Cinian projektipäällikkö Tiina Rutanen.
Vierailuun kuului keskusteluja kardiologien ja hoitajien kanssa, mutta erityisen mieleenpainuvaa oli seurata lasin takana todellista tahdistintoimenpidettä. Tahdistinhoitajat käyttivät tietojärjestelmää koko operaation ajan.
“Juuri nyt kehitämme Cinian tiimissä sydämentahdistimen asennukseen liittyviä järjestelmän ominaisuuksia. Työskentelyä seuratessa huomasi tapauksia, joissa nykyinen käyttöliittymä ei välttämättä tue tosielämän tapahtumia ja kirjaamisen tarpeita. Kun ymmärrämme tällaiset ongelmakohdat syvällisemmin, pystymme suunnittelemaan ne onnistuneesti uudelleen”, sanoo Lead Developer Jani Mustonen.
Yhdessä loppukäyttäjien kanssa syntyy hoitotyötä tukevia järjestelmiä
Sydänsairaalan omistaman järjestelmän kehittäminen alkoi jo vuonna 2012. Kardiosta tuli ensin laaturekisteri ja myöhemmin kokonainen toiminnanohjausjärjestelmä, jonka laajentaminen jatkuu edelleen.
“Halusimme tehdä asiat alusta asti eri tavoin kuin yleensä”, sanoo ylilääkäri Markku Eskola Sydänsairaalasta. “Useinhan ohjelmistotoimittajilla on valmis tuote, jota tarjotaan terveydenhuoltoon. Me halusimme, että terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, mitä tarvitaan, ja IT-asiantuntijat huolehtivat sitten toteutuksesta. Ja jotta se onnistuu, IT-asiantuntijoiden on ymmärrettävä työtämme.”
Kun Kardion kehittäminen aloitettiin, eräs haaste oli se, miten erilaista kieltä sairaanhoitajat ja ohjelmistokehittäjät puhuivat. Työn arkeen tutustuminen ja fyysisesti samassa tilassa pidetyt palaverit antoivat hyvän startin pitkälle hankkeelle, jossa keskusteluyhteys ja luottamus ovat onnistumisen lähtökohtia. Etäyhteydenpitoon syntyi nopeasti ketterät toimintamallit, mutta säännölliset kasvokkaiset kohtaamiset puoltavat edelleen paikkansa.
Epäjatkuvuuskohtia tarkkailemassa
Vuosien pituisessa projektissa sekä kriittisten ohjelmistojen että terveydenhuollon teknologiat ottavat harppauksia eteenpäin, ja vanhoihin ongelmiin voi löytää uusia ratkaisuja.
“Kiinnitimme tällä vierailulla huomiota erityisesti siihen, miten integraatiot Kardion ja muiden sovellusten välillä toimivat, jotta työntekijöiden ei tarvitsisi syöttää samoja tietoja moneen paikkaan. Löysimme epäjatkuvuuskohtia esimerkiksi tilanteista, joissa tietyt toimenpiteet tehdään toisessa yksikössä ja kirjataan eri järjestelmään. Nyt pystymme tarttumaan tähän kehityskohtaan”, havainnollistaa ohjelmistoarkkitehti Juha Mansikkala Cinian tiimistä.
“Miksi me ylipäänsä kirjoitamme koodia? Tarkoituksena on lopulta aina se, että asiakas saisi toivomansa käyttökokemuksen. Ja jotta se onnistuu, täytyy ensin ymmärtää, mitä konkreettista koodilla on saatava aikaiseksi”, Jani Mustonen pohtii.
“Samaa asiaa voi lähestyä myös teknisestä ja koodin suunnasta”, täydentää ohjelmistokehittäjä Teija Lilius Cinialta. “Yhden ja saman asian pystyy aina toteuttamaan todella monella eri tavalla. On tärkeää ymmärtää käyttäjien tarve, jotta me kehittäjinä osaamme tehdä oikeaan suuntaan vieviä valintoja. Vierailulla kävimme läpi myös sitä, mihin ajankohtaisiin kehityskohteisiin työssä törmätään päivittäin, mitä ominaisuuksia taas tarvitaan harvemmin.”
Motivaatioboosti arkiseen tekemiseen
“Toimenpidesalityöskentelyn rauhallisuus ja kaikesta huokuva ammattitaito teki vaikutuksen. Rautaiset ammattilaiset tekevät omaa työtään potilaiden kanssa, ja me hoidamme oman osuutemme järjestelmän kehittäjinä”, Juha Mansikkala kuvailee päivän tunnelmia jälkikäteen.
Teija Lilius on samoilla linjoilla: “Vierailu sai ymmärtämään, miten tärkeää Kardion sujuva käyttö on hoitajien ja lääkärien työssä: kuinka tarkalla tasolla sitä käytetään esimerkiksi toimenpiteen aikaiseen kirjaamiseen. Se lisää tietysti motivaatiota omaankin työhön.”
“Sydänsairaalassa vieraillessani kiinnitin huomiota myös hyvään ilmapiiriin”, Tiina Rutanen jatkaa. “Porukka puhaltaa yhteen hiileen, ja nuorempi kardiologi kysyy ohimennen neuvoa vanhemmalta. Tuli olo, että täällä olisin itsekin turvallisissa käsissä. Se kaikki tuo merkityksellisyyttä tällaisen järjestelmän rakentamiseen.”
Entä mitä uutta äskettäin tehty vierailu antaa ohjelmistoasiantuntijalle, joka tuntee Kardion jo vuosien ajalta kuin omat taskunsa? Vastauksen tietää Jani Mustonen, joka on työskennellyt tiimissä jo yli kymmenen vuotta:
“Oman työnsä jälkeen havahtuu eri tavalla, kun näkee tutun sovelluksen ruuduilla, mihin tahansa osastolla sitten katsotkin. Se antaa motivaatioboostin arkiseen tekemiseen.”