Dataa hyödyntävän AGCO Connectin avulla ennakoidaan maatalouskoneiden huoltotarpeita ja optimoidaan kaluston käyttöastetta ja -kustannuksia. Cinia vastaa palvelun selainversion ja taustajärjestelmien kehityksestä, johon kuuluu niin tuotekehitystä, teknistä konsultointia kuin käyttöliittymäsuunnittelua ja -kehitystäkin.
AGCO on maailman johtavin traktoreiden, puimureiden ja muun raskaan kaluston suunnittelija, valmistaja ja myyjä, joka kehittää tulevaisuuden digitaalisia ratkaisuja muun muassa maatalouden ja ruoantuotannon käyttöön. Konserni palvelee asiakkaitaan 140 maassa.
AGCO Connect -työkalu on suunniteltu sekä koneen omistajien että jälleenmyyjien tarpeisiin. Koneen tietojen tarkastelu etänä mahdollistaa päätöksenteon, joka lisää työn tehokkuutta. Koneita koskevat päätökset on mahdollista tehdä oikea-aikaisesti, oikeassa paikassa. Palvelu tuo jälleenmyyjän lähemmäksi asiakasta – vähentäen kustannuksia ja parantaen tuottavuutta.
Pitkäjänteinen ja joustava kumppanuus
Yksittäisistä projekteista AGCO Connectin kehitystyö on ollut Cinian pitkäaikaisimpia hankkeita, ja Cinian ja AGCOn yhteistyö juontaa juurensa vuosien päähän.
"Cinia oli aikanaan vakuuttavin tarjolla olevista ehdokkaista, eikä kumppania ole ollut syytä vaihtaa matkan varrella. Vuosia kestäneen yhteistyön aikana kehitettävä palvelu on kasvanut AGCOn globaaliksi telemetriatuotteeksi ja palvelee asiakkaita nyt maailmanlaajuisesti. Myös palvelun nimi on elänyt matkan varrella useampaan otteeseen", AGCOn sovelluskehitysjohtaja Tapio Honkonen valottaa.
"Alunperin projekti lähti liikkeelle, kun Valtralle tuli tarve liittää koneet verkkoon, jotta saataisiin dataa esimerkiksi huoltoa ja tuotekehitystä varten", Cinian asiakkuuspäällikkö Marko Juntunen taustoittaa.
"Tämä on ollut yksi Cinian parhaita hankkeita. Olemme saaneet hyvää sparrausta uusiin teknologioihin ja olemme voineet yhteistyössä asiakkaan kanssa kehittää myös omia toimintamallejamme ja -tapojamme", Cinian liiketoimintajohtaja Ville Vainio kertoo.
"Meidän on helppo tehdä työtä Cinian kanssa ja skaalata omaa toimintaamme."
- Tapio Honkonen tiivistää.
Lue lisää: Suunnitteilla uusi IoT-ratkaisu? Varaudu kasvuu, vältä sudenkuopat
Ketterää tuotekehitystä ja laadukasta koodia
Connect tarjoaa paljon erilaisia signaaleja sekä asiakkaille että huollolle samassa helppokäyttöisessä käyttöliittymässä. Signaalit kerätään koneessa olevien sensoreiden kautta ja ne ovat hyödennettävissä visuaalisessa muodossa Connect verkkosovelluksen ja Connect mobiilisovelluksen kautta. Palvelun avulla koneen omistaja voi esimerkiksi tarkistaa koneensa sijainnin sekä polttoaineen määrän. Järjestelmä tarjoaa myös erilaisia ilmoituksia jotka auttavat suunnittelemaan tulevaa ja vähentämään koneen seisonta-aikoja.
Kehitystyötä tehdään ketterällä kehitysprosessilla tiiviissä yhteistyössä AGCOn, Cinian sekä muiden alihankkijoiden kanssa, ja se on malliesimerkki siitä, miten eri yritysten vahvuudet yhdistämällä on luotu ainutlaatuinen konsepti ja rakennettu uutta liiketoimintaa teollisen internetin ratkaisujen ja digitalisaation avulla.
“Cinian avulla pystymme skaalaamaan sisäistä tuotekehitystarvetta, ja tästä nousee myös se aito ketteryys, jonka Cinia tuo pitkäjänteiseen kumppanuuteen. Cinia pystyy tarjoamaan asiantuntijoita tiimin koon ja tarpeen vaihdellessa. Osaaminen on kovaa ja laadukasta”, Honkonen kuvaa yhteistyötä.
“Kommunikaatio on avointa ja mutkatonta, loppujen lopuksi yhteisestä suunnasta päättäminen on aina ollut vaivatonta, ja muutamme tarvittaessa kurssia ketterästi matkan varrella”, Juntunen täydentää.
“Cinialla on vahva automaatio- ja testausosaaminen sekä tuotekehitysosaaminen Java-ympäristöstä ja IoT-ratkaisuista. Suomalainen ja erityisesti jyväskyläläinen osaaminen on muutenkin kovalla tasolla, olemme todella kilpailukykyisiä myös globaalissa mittakaavassa”, Honkonen kehuu.
Lataa opas: Dataohjautuvaa liiketoimintaa IoT:n avulla – Opas räätälöidyn IoT-ratkaisun ostajalle
Mikropalveluarkkitehtuurilla joustavuutta kehitystyöhön
AGCO Connect toimii niin selainpohjaisena verkkopalveluna kuin mobiilisovelluksessakin. Cinian vastuualueeseen kuuluu verkkopalvelun tuotekehitys, tekninen toteutus sekä UX-suunnittelu.
Ratkaisu on toteutettu modernia mikropalveluarkkitehtuuria noudattaen ja se toimii pilvipalveluna. Koska projekti on jatkunut jo pitkään, teknologiavalinnoilla on merkitystä.
“Seuraamme koko ajan teknologian kypsyyttä, jotta käyttäisimme aina riittävän kypsää ja hyväksi havaittua teknologiaa. Koska ratkaisu on toteuttu mikropalveluarkkitehtuurilla, pystymme myös helposti uusimaan järjestelmän eri osia tarpeen vaatiessa. Asiakas on myös hyvin valveutunut teknologisesta kehityksestä”, Ville Vainio kertoo.
“Välillä tekeminen on nopeatempoistakin kun on kyse tuotannossa olevasta, isosta verkkopalvelusta”, hän lisää.