Referenssit | Cinia

Prowashin tehokas etäohjaus saa autopesulan toipumaan häiriöistä nopeasti

Kirjoittanut Cinia Oy | 21.5.2024 9:02

Prowash on kumppani autonpesupalvelua tarjoaville yrityksille. Suomessa se on alan johtava toimija, ja uudella markkinalla Ruotsissa kasvu on nopeaa. Cinia rakensi Prowashille päästä päähän ulottuvan IoT-ratkaisun, jossa tietoturvalliset etäyhteydet ja helppokäyttöinen helpdesk-portaali parantavat palvelun laatua.

Autonpesupalvelua tarjoavat yritykset voivat hankkia Prowashilta koko paketin, eli automaattiset pesukoneet, pesuaineet sekä jatkuvan ylläpidon ja 24/7 päivystävän asiakaspalvelun. Tavoite on yhteinen: kuski ajaa pesusta ulos tyytyväisenä. Siksi pienimmätkin ongelmat pitää korjata nopeasti.

“Helpdeskiimme tulee vuodessa tuhansia puheluita. Pystymme hoitamaan yhteydenotoista tänä päivänä yli 90 % ilman, että huoltohenkilön tarvitsee lähteä paikalle. Suomi on harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa, ja etäohjauksen ansiosta voimme tarjota samaa korkeatasoista palvelua maan joka kolkkaan”, kertoo projektijohtaja Jyrki Lasonen Prowashilta.

Luotettava etäohjaus = vähemmän huoltokäyntejä paikan päällä

Aiemmin huoltohenkilön oli pakko hypätä pakettiauton rattiin kaikenlaisissa ongelmatilanteissa. Keikkaan saattoi mennä jopa tunteja. Se oli aina pois autopesuyrittäjän kassavirrasta. 

“Ensimmäisessä aallossa rakensimme yhdessä Cinian kanssa luotettavia, hallittavia ja tietoturvallisia etäyhteyksiä pesukoneisiin”, kertoo Jyrki Lasonen Prowashilta. “Loimme yhtenäisen konseptin, joka korvasi sekalaiset etähuoltokäytännöt, ja korvasimme vanhentunutta laitekantaa uudella. Tunnistimme aika äkkiä, että tässä on mahdollisuuksia muuhunkin kuin oman huollon tarpeisiin.”

Kameravalvonta välitti nyt reaaliaikaista kuvaa autopesuloista, yhteydet pelasivat luotettavasti. Seuraavana askeleena mahdollistettiin pesulan etähallinta valvomosta käsin. Esimerkiksi pesukoneen uudelleenkäynnistys tai ovien ohjaaminen sujuu nyt pilvipohjaisen IoT-sovelluksen kautta.

Kosteudenkestäviä tietoliikennelaitteita ja selkeä tilannekuva helpdeskin päätteellä

“Meillä on vakioitu, nopeasti skaalautuva etäyhteysratkaisu juuri tällaisiin tilanteisiin, joissa varustetaan miehittämättömiä kohteita. Kohteet sijaitsevat hajautetusti ympäri Suomea tai maailmaa ja niiden on toivuttava nopeasti ja mahdollisimman itsenäisesti poikkeustilanteista. Asentaminen uusiin kohteisiin täytyy olla helppoa ja nopeaa”, luettelee Mikko Kiertonen Cinialta, ja jatkaa:

“Teollisuustason tietoliikennelaitteet kestävät lämpötilavaihteluita ja ympäristön kosteutta. Lisäksi otimme alusta asti laitevalinnoissa huomioon, että ratkaisussa on kasvunvaraa tulevaisuutta varten.”

“On hyvä, että etäyhteyksiä varten valittiin rautaa, jonka suorituskyky riittää”, Prowashin Lasonen komppaa.

Autopesuloiden etähallintaa varten tarvittiin portaalisovellus, joka palvelee nyt huoltotöiden suunnittelun lisäksi asiakaspalvelua. Prowashin helpdeskin työntekijä saa näkymän pesulaan ja kaiken tarvitsemansa tiedon hyvän asiakaskokemuksen tarjoamiseen. 24/7 päivystävä asiakaspalvelu pystytään sovittamaan täysin autonpesuyrittäjän tai -ketjun brändiin.

“Aiemmin kamerat olivat yhden url-osoitteen takana, laitteisiin pääsi kiinni reitittimen kautta eikä mistään nähnyt kerralla kaikkien pesuloiden kokonaiskuvaa. Nyt kaikki hyötyvät kokoavasta näkymästä: autoilija saa hänelle räätälöityä palvelua nopeammin, ja ongelmatilanteista suuri osa ratkeaa saman tien etäohjattuna”, Kiertonen havainnollistaa.

Helposti skaalautuva IoT-alusta osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi

“Autonpesukone itsessään on IoT-ratkaisuna suhteellisen suoraviivainen. Se mikä tuo vaatimuksiin kompleksisuutta, liittyy B2B-asiakkaidemme erilaisiin tarpeisiin ja toimintamalleihin. Ja lopullisen mausteen tuovat tietysti kuluttaja-asiakkaan toiveet. Eli tarvitsimme kaikkiin liiketoimintaympäristöihin sopivan perusratkaisun, joka olisi kuitenkin helposti mukautettavissa”, Prowashin Lasonen kuvailee.

Kokeilujen kautta eri toteutustavoista toimivimmaksi osoittautui Avanion pilvipohjainen IoT Station -alusta, jonka varaan Prowashin oma sovellus rakentui. Microsoft Azure-pilvessä toimiva ohjelmistoalusta skaalautuu asiakastarpeen mukaan. Sen mukauttaminen ja käyttöönotto oli erittäin nopeaa.

“Tarvittiin vain pieniä asiakaskohtaisia räätälöintejä sovelluksen käyttöönottovaiheessa. Käyttöönoton jälkeen olemme jatkaneet kehityskumppanina. Kerran Prowashin väki ehdotti kuukauden työntekijän titteliä koodarillemme”, muistelee Jussi Vepsäläinen Ciniaan kuuluvasta pilvitalo Avaniosta. “Prowash pystyy keskittymään omaan liiketoimintaansa paremmin, kun sovelluksen jatkokehitys ja ylläpitovastuu on meillä.”

“Tietoturvan merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi”

“Halusimme valita sopivan kokoisen kumppanin, jolle olemme asiakkaana arvokas. Saamme äänemme hyvin kuuluviin”, Jyrki Lasonen perustelee Cinian valintaa. “Halusimme pitää myös huolen siitä, ettemme joudu sataprosenttiseen toimittajaloukkuun, vaan voimme ostaa laitteita muualtakin, ja omistamme osan sovelluksen lähdekoodista.”

Myös Cinian tietoturvaosaaminen painoi vaakakupissa, Lasonen jatkaa: “Sen merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi. Tietoturva kytkeytyy autopesuloiden korkeaan saatavuuteen, mutta vielä enemmän GDPR-vaatimustenmukaisuuteen ja datan suojaamiseen. Monesti tietoturvan vahvistamisessa on se huono puoli, että järjestelmistä tulee hitaita ja vaikeita käyttää, mutta nyt olemme pystyneet rakentamaan kokonaisuuden, joka on sekä tietoturvallinen että helppo käyttää”, Lasonen kiittää.

Uuden kehittämiseen liittyy aina helpompia ja vaikeampia vaiheita. Lasonen arvostaa sitä, miten aktiivisesti omat yhteyshenkilöt ovat halunneet ratkoa haasteita ja etsiä Prowashin liiketoimintaan sopivat, skaalautuvat keinot kasvun tueksi.

“Ruotsi on meille tärkeä suunta, ja totta kai pidämme silmiä auki myös muille kansainvälistymisen mahdollisuuksille. Näen, että tällä ratkaisulla riittää paljon uusia soveltamisalueita, kun kehitämme palveluamme yhä kattavammaksi.”