Skip to main content
Takaisin

Palvelut turvallisesti privaattipilvestä – Kiilto luottaa Ciniaan tietoturvallisen digi-infran rakentamisessa

Palvelut turvallisesti privaattipilvestä – Kiilto luottaa Ciniaan tietoturvallisen digi-infran rakentamisessa

Cinia tarjoaa Kiillolle tietoturvalliset korkean käytettävyyden pilvipalvelut sekä päätelaitteiden, viestintäratkaisuiden ja verkkoinfran tietoturvan.

Kiilto on paitsi Pohjoismaiden johtava hygieniaratkaisujen sekä rakentamisen ja teollisen kiinnittämisen ratkaisujen tuottaja, myös yli satavuotias, suomalainen perheyritys. Kiilto toimii nykyisin 11 eri maassa ja työllistää yli tuhat työntekijää. Kiillon liiketoiminta koostuu neljästä eri alueesta, jotka palvelevat pääasiassa teollisuuden, rakentamisen ja ammattihygienian toimijoita. Suurelle yleisölle Kiilto voi tulla vastaan kaupan hyllyllä kosmetiikka- ja siivousaineosastoilla, sillä pieni osa liiketoimintaa palvelee myös kuluttajia.  

Tietoturva sekä toimivat pilvipalvelut ovat yrityksen liiketoiminnan kannalta olennaisia – niitä tarvitaan, jotta toimipisteet eri maissa pystyvät tuottamaan saumatonta asiakaskokemusta ja liiketoimintaa häiriöttä. 

“Olemme kasvaneet viime vuosina voimakkaasti ja samaan aikaan on tapahtunut nopeaa kansainvälistymistä. Näistä syistä lähdimme miettimään niin perustietoturvaa kuin koko digitaalisen infrastruktuurin järjestämistä uudelleen turvallisemmaksi ja vakaammaksi”, Kiillon tietohallintojohtaja Henry Keihäs kertoo.  

“IT:n tarjoama niin sanottu peruspalvelu ei ole meidän ydinliiketoimintaamme, joten olemme lähteneet siitä, että esimerkiksi konesali tai tietoturva ovat kokonaisuuksia, johon löytyy parempia tekijöitä muualta. Omat ihmisemme ovat enemmän liiketoiminnan tekemisessä kiinni ja auttavat siellä asioita eteenpäin”, hän jatkaa.   

Lue myös: Missä tietoturvan palveluntarjoajasi sijaitsee? 

 

Tietoturvan kautta turvallisiin pilvipalveluihin 

Alun perin Cinia toimitti Kiillolle päätelaitteiden ja viestintäratkaisuiden suojausta ja tietoturvaratkaisuita asiantuntijapalveluineen.  

Pian kuitenkin kävi ilmi, että myös konesali- ja pilvipalveluissa olisi tehtävää niin tietoturvan, kuin itse palveluiden osalta. Vanha on-premise –ratkaisu vaati isompaa remonttia niin softa- kuin rautapuolellakin. 

“Ennen Cinia-yhteistyötä ylläpidimme itse konesalipuolta omalla raudalla, ja meillä oli kumppani tukemassa tekemistä. Haasteena kuitenkin oli se, että meillä ei ole resursseja valvoa toimintaa kellon ympäri tai viikonloppuisin. Samalla lähdettiin vahvistamaan tietoturvaa myös konesalipalveluiden osalta”, Keihäs kertoo.  

”Kiilto halusi ennen kaikkea ulkoistaa riskiä sekä palvelininfran ja siihen liittyvän operatiivisen toiminnan tietoturvan ja liiketoiminnan jatkuvuuden osalta, johon me vastasimme sopivilla ratkaisuilla sekä palveluilla”, Cinian myyntijohtaja Timo Mäkinen summaa.  

Cinian tarjoamiin pilvipalveluihin päädyttiin julkipilven sijaan, sillä ratkaisu oli huomattavasti tietoturvallisempi ja kustannustehokkaampi Kiillon tarpeisiin. Samalla varmistettiin nopea reagointikyky poikkeustilanteisiin kotimaisen kumppanin kanssa.  

Lisäksi tietoturvaa vahvistettiin, ja nyt muun muassa SIEM-palvelut tuovat parempaa näkyvyyttä koko infran toimintaan ja turvallisuuteen.  

“Minun näkökulmastani yliheitto meni kivuttomasti ja vaivattomasti. Lähdimme tekemään hanketta hyvässä yhteistyössä alusta lähtien. Myös kommunikaatio on ollut suoraa, ja kumppanilla on ollut niin sanotusti kasvot. Tämä vaihe on ollut se, mikä mahdollistaa tulevaisuuden hyödyt konesalin osalta, kun palvelinympäristöä saadaan tehostettua ja verkkoympäristöön lisää selkeyttä”, Keihäs kehuu. 

 

Tutustu: Cinian tietoturvalliset pilviratkaisut 

 

Sopivan kokoinen kumppani tarjoaa apua silloin kun sitä tarvitaan 

Kiillolla lähdettiin etsimään potentiaalisia kumppaneita tietoturvan uudistamiseen muun muassa alan messutapahtumista ja niissä merkeissä tavattiin myös nykyisin Cinian asiantuntijoita.

Huomiota valinnassa kiinnitettiin potentiaalisen kumppaniorganisaation kokoon – tarpeeksi isolla riittäisi kaista, kun apua tarvitaan, mutta toisaalta kumppani ei saisi olla liian iso, jotta kommunikaatio pysyisi suorana ja mutkattomana. 

“Merkityksellistä meille oli myös tunne siitä, että meidät koetaan tärkeäksi asiakkaaksi, jotta meidän murheitamme jaksetaan kuunnella. Ehdotus yhteistyöstä toimi siinä mielessä hyvin, ja lisäksi tarjottuun ratkaisuun liittyi teknologista ylivoimaa, jota ei muilla ehdokkailla ollut”, Henry Keihäs kertoo kumppanivalinnan kriteereistä.  

“Yhteistyö on ollut alusta asti avointa ja rehellistä, mikä on tuonut luottamusta siihen, että tässä yhtälössä matka voi jatkua”, hän tiivistää. 

 “Yhteistyö on ollut alusta asti avointa ja rehellistä, mikä on tuonut luottamusta siihen, että tässä yhtälössä matka voi jatkua.” – Henry Keihäs, tietohallintojohtaja, Kiilto 

”On ollut upeaa tehdä yhteistyötä Kiillon kanssa hyvässä hengessä ja eteenpäin katsovalla meiningillä. Kiillolla on ollut osaamista ja ammattitaitoa, ja he ovat myös osanneet vaatia asioita, mikä on ollut ilahduttavaa – on mukavaa tehdä yhteistyötä asiakkaan kanssa, joka tietää mitä haluaa. Yhteistyömme on ollut alusta saakka aitoa ja rehellistä”, Mäkinen kehuu.  

Seuraavassa vaiheessa näkyvyyden parantaminen

Tietoturvan vahvistamista ja konesali-pilviympäristön käyttöönottoa seuraa panostaminen verkon kehitykseen sekä näkyvyyden, reagointikyvykkyyden ja valvonnan kehittäminen. Näin hankkeen näkyvimmätkin tulokset, kustannustehokkuus sekä ympäristön virtaviivaistaminen ja tekeminen turvallisemmaksi, kasvavat ja konkretisoituvat. 

 “Cinian vahvuus on selkeästi palveluasenne, yhteistyössä mukana olleet Kiillon ihmiset ovat saanet avun, kun sitä on tarvittu. Toimittaja on selkeästi onnistunut poistamaan ongelmia, sen sijaan että olisi tuonut niitä lisää” – Henry Keihäs, tietohallintojohtaja, Kiilto

“Kaiken kaikkiaan sanoisin, että yhteistyö on ollut helppoa, ja olemme jo saavuttaneet kustannustehokkuutta ja toimintavarmuutta tietoturvaa unohtamatta, mitä haettiinkin. Cinian vahvuus on selkeästi palveluasenne, yhteistyössä mukana olleet Kiillon ihmiset ovat saanet avun, kun sitä on tarvittu. Toimittaja on selkeästi onnistunut poistamaan ongelmia, sen sijaan että olisi tuonut niitä lisää”, Keihäs tiivistää.  

Tutustu Cinian kyberturvallisuusratkaisuihin