Finavia huolehtii, että matkustajat pääsevät sujuvasti kaupungista toiseen ja maailmalle kaikkiaan 20 eri lentoasemalta. Tietoliikenneyhteydet ovat kriittisen tärkeitä tehtävän toteuttamisessa.
Finavian lentoasemia käyttää vuodessa yli 15 miljoonaa matkustajaa. Globaalit lentoliikenteen palvelut syntyvät kymmenien tuhansien toimijoiden yhteistyönä. Kun koko yhtiön toiminta perustuu tiedon liikkumiseen, katkot tai häiriöt tietoliikenneyhteyksissä vaikuttaisivat suoraan sekä asiakkaisiin että sidosryhmiin.
Vastuullisuus ja turvallisuus ovat Finavian toiminnan peruskiviä. Siksi yhtiö on rakentanut verkkoyhteyksien kokonaisuuden erityisen huolellisesti.
Cinian yhteistyö Finavian kanssa käynnistyi vuonna 2019, kun sittemmin Ciniaan sulautunut Netplaza valittiin toimittamaan tietoliikenneyhteydet lentoasemille. Alusta asti kyseessä on ollut monen toimittajan ympäristö, kertoo Finavian IT-infrastruktuurista vastaava päällikkö Mikko Nyman:
“Etsimme jo hankintavaiheessa useampia palveluntarjoajia, sillä emme voi olla riippuvaisia vain yhdestä operaattorista. Vaatimuksemme ovat korkealla ja jokainen kumppaniehdokas arvioidaan. Cinia pystyi vastaamaan tarjouspyynnön vaatimuksiin hyvällä hinta-laatu -suhteella. Cinialla on toki myös hyvä maine alalla ja meidän lisäksemme muitakin kriittisiä asiakkuuksia.”
Jatkuva valmius nopean, luotettavan ja asiantuntevan palvelun tarjoamiseen on yhteistyön perusta, sanoo Service Manager Mika Koskinen Cinialta:
“Finavian yhteyksistä huolehtii meillä erittäin kokenut asiantuntijoiden joukko. Kun asiakkaan ympäristön kanssa ollaan tekemisissä päivittäin, tekniset ja toiminnalliset piirteet sekä dokumentaatio tulevat tutuiksi.”
Yhteistyö laajeni noin vuotta myöhemmin, kun Cinia valittiin Finavian Network Operations Center (NOC) -toimittajaksi.
“NOCin ulkoistaminen on fiksu tapa järjestää verkkolaitteiden 24/7-valvonta ja -hallinta. Häiriötilanteet pystytään ratkomaan ammattitaitoisesti myös toimistoajan ulkopuolella. Palvelupyyntöjen hoitamisen lisäksi Cinia hoitaa sovitusti konfiguraatioita. Näin omat asiantuntijamme voivat keskittyä projektien hoitamiseen ja kehitystyöhön”, kuvailee Finavian tietoliikennetiimin Team Lead Johannes Moijanen.
“Tietoliikenne on yksi Finavia IT:n ydintoiminnoista ja sen parissa meillä työskentelee oma asiantunteva tietoliikennetiimi. NOCin hankkiminen palveluna on helppo tapa tukea työntekijöitämme, joilla on ymmärrystä lentoasemayhteisön vaatimuksista ja lentoliikennealasta”, Mikko Nyman täydentää. “Cinian NOCin analytiikkatyökaluista on hyötyä etenkin silloin, kun pitää paikantaa tarkka syy laite- tai järjestelmähäiriöille.”
“Tai toisin päin: NOCin asiantuntijat voivat saada nopeasti laajemman ymmärryksen siitä, mistä jokin ongelma johtuu”, Moijanen jatkaa. “Palvelun tasossa ei ole ollut valittamista. Ongelmiin on reagoitu, kuten pitääkin.”
NOC on osa Finavian laajaa IT-tukipalveluiden ekosysteemiä. Jos Finavialla havaitaan tietoliikenneyhteyksiin liittyvä vikatilanne, asiantuntija lähettää palvelupyynnön Cinialle ratkottavaksi.
Tikettien käsittelyyn tarkoitettujen ITSM-järjestelmien täytyy pelata yhteen ilman kikkailua. Osa NOCin asiakasyrityksistä haluaa, että päivystäjät operoivat asiakkaan ITSM-järjestelmässä, osa hyödyntää mieluummin Cinian tarjoamaa palveluportaalia. Finavialle toteutettiin räätälöitynä ratkaisuna ITSM-järjestelmien integraatio.
“Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme ostaneet NOC-palvelua ulkopuoliselta toimittajalta. Myös integraation rakentaminen oli meille uutta, ja se osoittautui yllättävän haastavaksi. Myöhemmin olen saanut huomata muiden toimittajien ja hankkeiden kanssa, että integraatiohankkeet ovat työläitä, vaikka idea on simppeli”, Mikko Nyman kertaa.
Molemmat osapuolet ovat sitä mieltä, että vaivannäkö kannatti:
“On hyvä, että kummassakin organisaatiossa voidaan toimia tutuilla työkaluilla. Silti kumpikin saa saman, ajantasaisen tiedon tikettien tilanteesta”, Nyman perustelee.
Vuoden 2023 alusta alkaen Cinian ja Finavian yhteistyö on kattanut myös SOC-palvelut. Lankoja käsissään pitelevä Cinian Mika Koskinen kiittää yhteistyön sujuvuutta:
“Säännöllisten, muodollisten palaverien lisäksi nopea, jokapäiväinen kommunikaatio pelaa, ja soittamiseen tai chattaamiseen on matala kynnys.”
Cinia on osoittautunut Finavialle sopivan kokoiseksi kumppaniksi. Taustalla on laaja pooli tietoverkkoratkaisuiden ja kyberturvallisuuden asiantuntijoita, ja yhteistyö voi kasvaa ja laajentua. Toisaalta Cinia on ketterä muokkaamaan prosessejaan niin, että ne vastaavat joustavasti asiakkaan odotuksiin.
“Sillä on merkitystä, että kumppani ymmärtää toimintaamme ja sen reunaehtoja, kuten tietoverkkojen kriittisyyttä ja tarvetta korkealle tietoturvalle. Onnistumiseen vaikuttaa varmasti sekin, että Mika on ollut yhteyshenkilömme pitkään ja hoitanut tätä kokonaisuutta”, Johannes Moijanen kiittää.
“Mitä paremmin toimittajakumppani on sisällä asiakkaan liiketoiminnassa, sitä enemmän syntyy lisäarvoa”, Mikko Nyman summaa.