Mitä yhteistä on ohjelmistopalveluja kehittävällä Cinialla ja sisäilmalaadun mittaamiseen ja puhtauteen keskittyvällä IISY Oy:llä?
Itse asiassa strategisen kumppanuuden verran! Olemme tukeneet vuonna 2017 perustetun start upin tuotekehitystä ja samalla valvoneet toimitilarakennuksemme ilmanlaatua IISY Oy:n tuottamalla Freesi-sisäilmapalvelulla.
Freesi-sisäilmapalvelu ratkaisee niiden asiakkaiden sisäilmaongelmia, jotka hallitsevat suurta kiinteistömassaa. Palvelua käyttävät niin tekniset kuin kaupallisetkin ammattilaiset, ja siksi siihen kohdistuu moninaisia vaatimuksia. Myös tekoälyn hyväksikäytön ja tietoturvan yhdistämisen täytyy onnistua palvelussa.
”Olemme puhtaaseen sisäilmaan keskittynyt yritys. Palvelumme on markkinoiden ainoa ratkaisu, jolla sisäilmaa voidaan monitoroida kustannustehokkaasti. Palvelumme sydämenä on tietojärjestelmä, joka kerää luotettavaa dataa kiinteistön toiminnasta. Dataa rikastetaan teknisillä tiedoilla. Ydintuotteessamme oleva sovellus palvelee asiakkaitamme yhdessä insinööritiimimme kanssa. Palvelun on oltava erittäin helppokäyttöinen, intuitiivinen ja teknologisesti tarpeeksi syvä, jotta sillä voi tehdä laadukkaita analyysejä”, kuvailee Freesi-sisäilmapalvelun teknologiajohtaja Antti-Jaakko Alanko.
Yrityksen perustajakaksikko halusi luoda alusta saakka aivan uudenlaista liiketoimintaa. Työtä tukivat hyvät suunnitelmat ja visio, mutta resurssit eivät riittäneet palkkaamaan omia it-arkkitehtejä tai tuotekehitysammattilaisia. Tämän vuoksi oli tärkeää löytää luotettava ja joustava yhteistyökumppani ohjelmistokehitykseen.
Yksi kumppanivalintaan vaikuttaneista syistä oli osapuolten yhteisymmärrys siitä, ettei miljoonien arvoista ohjelmistoa voi rakentaa kerralla valmiiksi, vaan työtä tehdään pala kerrallaan.
”Kriteerilistallamme oli myös liiketoiminnallinen näkemys ja strateginen osaaminen. Koska aloitimme pienellä tiimillä, tarvitsimme ohjelmistokehityksen lisäksi sitä, että joku haastaa rohkeasti omia näkemyksiämme”, valottaa Alanko.
Yritys kävi keskusteluja usean toimijan kanssa ja päätyi lopulta Ciniaan.
”Meillä oli monta tapaamista ja syventävissä keskusteluissa selvisi, että Cinialla oli paitsi teknistä osaamista myös ymmärrystä ja kiinnostusta liiketoimintaamme kohtaan. Vakuutuimme kuullessamme, kuinka kokonaisvaltaisesti he pystyvät auttamaan start up -vaiheessa olevan yrityksemme kehittämisessä”, hän jatkaa.
Cinian ja Freesi-sisäilmapalvelun tiimiläiset ovat tekemisissä toistensa kanssa viikoittain ja tarpeen vaatiessa jopa päivittäin. Uusien ominaisuuksien kehittämiseen liittyvää työtä priorisoidaan ja aikataulutetaan yhdessä. Alanko korostaa asioiden oikeilla nimillä kommunikoimisen tärkeyttä ja sitä, että kysymysten esittämiseen liittyvän kynnyksen tulee olla hyvin matala.
”Meille on tärkeää, että voimme tehdä Cinian kanssa luotettavaa, tiivistä ja sujuvaa yhteistyötä. Yhteistyöhön kuuluu se, että Cinian tuotekehityspuoli saa kauttamme tarvittavan tuen omalle työlleen. Saamaamme liiketoiminnan kehittämiseen liittyvää sparrausapua arvostamme todella paljon”, hän jatkaa.
Freesi-sisäilmapalvelua tuottava tiimi toimii erittäin asiakaslähtöisesti eli yritys ei itse määrittele sitä, mitä kohderyhmä haluaa, vaan kuuntelee herkällä korvalla asiakkaidensa tarpeita.
”Pienempänä yrityksenä havaitsemme asiakkaidemme tarpeet ja toiveet helposti. Niihin vastataksemme tarvitsemme kumppanin, joka pystyy toimimaan nopeasti ja Cinialta tämä onnistuu. Tuotekehityksessä käytetään ketterää Scrum-metodia. Alussa kehitimme palvelua MVP-mallilla, joka osoittautui meille oikeaksi ratkaisuksi. Saimme ensimmäisen tuotteen nopeasti julkaistua ja sen jälkeen välittömästi asiakaspalautetta, minkä perusteella palvelua kehitettiin edelleen”, kertoo kaupallisena johtaja toimiva Jan-Kristian Westerlund.
”Start up -yritysten kohdalla menestyksen ratkaisee viime kädessä tiimi. Freesi-sisäilmapalvelun perustajakaksikon vahva osaaminen, kirkas visio ja sen määrätietoinen toteuttaminen yhteistyön käynnistysvaiheessa vakuutti yhtä lailla myös meidät. Siksi halusimme olla osa Freesi-sisäilmapalvelun tiimiä ja neuvottelimme molemmille osapuolille sopivat puitteet pitkäjänteiseen yhteistyöhön”, kertoo Cinian liiketoimintajohtaja Kimmo Alamartimo.
”Liiketoiminnassaan vahvasti ohjelmistoihin nojaavien start up -yritysten haasteet eivät ratkea pelkästään toimittamalla paikalle lisää kehitysresursseja. Tuotekehityskumppanin on pystyttävä tukemaan asiakkaan tuoteomistajuutta kokonaisvaltaisesti. Se tarkoittaa palveluasennetta, jossa toimittaja sparraa liiketoimintaan liittyvissä asioissa. Lisäksi toimittajan tulee huolehtia tuotteen elinkaaren suunnittelusta ja hallinnasta sekä pitää asiakas kartalla erilaisista riskeistä. Myös kehitykseen allokoitua budjettia täytyy osata käyttää vastuullisesti”, Alamartimo kuvailee.
Cinian kokemukset Freesi-sisäilmapalvelusta ovat olleet positiivisia. ”Pidämme monin eri tavoin huolta työntekijöistämme ja haluamme tarjota ohjelmistoammattilaisillemme ensiluokkaiset olosuhteet työskentelyyn. Freesi-sisäilmapalvelu auttaa meitä varmistamaan, että toimitiloissamme ovat sisäilmaolosuhteet kohdallaan”, Alamartimo kehuu.
Freesi-sisäilmapalvelu on kasvanut olemassaolonsa aikana kahden miehen start upista kymmenen henkilön asiantuntijataloksi. Yrityksen palvelu valvoo 600 000 kiinteistöneliömetriä, eikä kasvulle näy loppua. Sekä Alanko ja Westerlund painottavat kuitenkin sitä, että he haluavat jatkossakin pitää kiinni pienemmälle yritykselle tyypillisestä joustavuudesta ja ketteryydestä.
”Kehitämme palveluamme tiiviissä yhteistyössä Cinian kanssa myös tulevaisuudessa”, summaa Alanko.