Referenssit | Cinia

Cinia on Aidon One -pilvipalvelun tuotekehityskumppani

Kirjoittanut Cinia Oy | 15.6.2021 8:54

Aidon on älykkäiden sähköverkkojen ja mittausteknologian sekä näihin liittyvien palveluiden asiantuntija. Aidonin ja Cinian yhteistyö on jatkunut jo vuodesta 2014 asti, mutta kumppanuus tiivistyi entisestään vuonna 2019. Silloin alkoi ohjelmistokehityksen yhteistyö Aidon One -ratkaisun ympärillä.

Aidon One on selaimella käytettävä palvelu jakeluverkon ja siihen liittyvien kenttätöiden hallintaan. Ratkaisu kokoaa mittarointitöissä, jakeluverkon kunnossapidossa ja asiakaspalvelussa tarvittavan tiedon kartalle. Palvelu on tehty helpoksi käyttää ja sen liittäminen muihin järjestelmiin käy kätevästi.

Aidonilla oli alusta alkaen selkeä käsitys siitä, mitä he haluavat tuotteelta. Tavoitteisiin pääsemiseen tarvittiin ohjelmistokehitysosaamista, jota Aidon tiesi aiempien kokemustensa perusteella löytävänsä juuri Cinialta.

Onnistumiset johtivat uuteen kehittämiseen ja kasvuun

Aidonin johdolla backlogille oli siis jo kertynyt ensimmäisiä tehtäviä, joita cinialaiset lähtivät toteuttamaan. Kun onnistumiset toivat hyötyjä Aidon Onen käyttäjille ja johtivat palvelun parempaan myyntiin, kehitys sai lisää tuulta purjeisiin.

Tällä hetkellä uusia ominaisuuksia ja toimintoja poimitaan Aidonin asiakkaiden, siis etupäässä sähköverkkoyhtiöiden, toiveiden pohjalta työstettäväksi. Kriittisen tärkeää on huolehtia myös palvelun ylläpidosta. Määräaikaisen projektin sijaan kyse on jatkuvasta yhteistyöstä, ja Ciniasta onkin tullut Aidon Onen merkittävä tuotekehityskumppani.

“Olemme toteuttaneet Cinian kanssa hyvin suuria kokonaisuuksia yhdessä. On tärkeää huolehtia siitä, että palvelu on turvallinen ja jatkuvasti asiakkaidemme käytössä. Cinialla on merkittävä rooli tässä jatkuvassa tuotannossa”, kertoo projektipäällikkö Paula Salminen Aidonilta.

 

Markkina- ja asiakaskohtaisia ratkaisuja

Uudet ominaisuudet saattavat olla tiettyä markkina-aluetta palvelevia ratkaisuja: esimerkiksi maasulkuhälytysten tuominen Aidon One -palveluun oli erityisesti norjalaisia sähköverkkoyhtiöitä hyödyttävä tekninen ponnistus. Yksittäisille asiakkaille tiimi on puolestaan toteuttanut spesifejä ratkaisuja, kuten integraatioita.

Aidon One -ohjelmistokehitykseen kiinnitettiin cinialaisten joukosta asiantuntijat, joilla oli tarvittava osaaminen ratkaisun vaatimista ohjelmointikielistä sekä kehitys- ja tuotantoympäristöstä, mutta myös toimialan tuntemusta. Vaihe vaiheelta, kasvaneen kysynnän ja Aidonin tarpeiden mukana myös tiimin koko on kasvanut.


Proaktiivinen kehittäminen vapauttaa asiakkaan aikaa

Yhteistyön alkutaipaleella Cinia toimitti Aidonille tuntityötä vaihtelevasti tarpeen mukaan. Nykyisinkin kehitystyön ohjaus on vahvasti Aidonin hyppysissä, mutta yksittäisten työtuntien sijaan Cinia toteuttaa siis asiantuntijavoimin suurempia kokonaisuuksia. Cinian roolina on uusien vaihtoehtojen tarjoaminen ja eteen tulevien ongelmien ratkominen sen sijaan, että käsiparit vain odottaisivat seuraavia tehtäviä.

“Pidän siitä, miten aktiivisesti yhteistyökumppanimme huolehtivat palvelun ylläpidosta. Cinialaiset uskaltavat myös haastaa meitä ja tehdä parannusehdotuksia tarjotessaan oman näkemyksensä Aidon Onen hyväksi. He tuovat teknistä osaamista meidän kokonaisuuteemme, mutta ovat asiantuntijaroolissa mukana myös asiakasrajapinnassa”, Paula Salminen kuvailee.

 

Lue lisää ohjelmistojen tuotekehityksen kumppanuudesta