IT-infran monitoroinnilla ennakoidaan ja rajataan viat ja mahdollistetaan liiketoiminnan jatkuvuus kiperässäkin tilanteessa
Valvonnan avulla nopea paluu normaaliin arkeen
Ilman kattavaa näkyvyyttä it-infrastruktuuriin ja sen toimintaan vikatilanteet usein huomataan vasta käyttäjäpalautteen perusteella. Kun palvelun käyttäjät raportoivat vaikkapa siitä, että palvelu ei ole saatavilla, ollaan kuitenkin jo melko myöhässä vian määrittämisen kanssa.
Riippuen siitä, minkälainen järjestelmät polvilleen laittava vika on, sen syytä lähdetään selvittämään yleensä osa-alueittain. Koska toimittajat usein pitävät huolta vain omasta palastaan it-infran kokonaisuudessa, voi käydä hyvin myös niin, että vikaa ei pystytä heti paikantamaan.
Vasta vian rajauksen jälkeen voidaan selvitystyö ohjata oikealle taholle. Jos puolestaan rajausta ei saada tehtyä, alkaa herkästi soittorumba ICT-järjestelmäkokonaisuudesta vastaavien eri toimittajien suuntaan, ja aikaa sekä rahaa kuluu.
Tämän välttämiseksi etenkin monitoimittajaympäristössä keskitetty IT-infran monitorointi mahdollistaa ongelman rajaamisen nopeasti ja tehokkaasti. Kun keskitetystä näkymästä voidaan valvoa ja mitata, mikä pala infrastruktuurin kokonaisuudessa ei toimi kuten pitäisi, vian määrityksessä päästään heti oikeille jäljille.
Valvonnan avulla voidaan myös ennakoida häiriö- ja vikatilanteita. Esimerkiksi kapasiteettitasoja ja liikenteen trendejä seuraamalla voidaan havaita jo etukäteen, milloin tietoliikenneyhteyden kapasiteettia on syytä nostaa.
ICT-ympäristön monitoroinnilla voidaan esimerkiksi :
- Varmistua siitä, että palvelut toimivat liiketoiminnan vaatimalla tavalla
- Rajata ongelmat häiriötilanteissa nopeasti, ja siten palauttaa palvelun laatu mahdollisimman pian
- Nähdä miten palvelut aidosti toimivat milläkin ajan hetkellä - Mutusta mitattuun tietoon
- Vähentää ongelmien selvitykseen kuluvaa aikaa ja siitä koituvia kustannuksia
- Mitata, saatko sitä mistä on sopimuksissa sovittu ja valvoa eri toimittajien osa-alueita
Rakenna monitorointi jatkuvuussuunnitelman rinnalla
Digitaalisten palveluiden ja koko liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelman tekninen puoli katttaa it-infrastruktuurin monitoroinnin sekä varmistukset ja varakonejärjestelyt. Mittaus ja monitorointi kannattaa rakentaa noudatellen suunnitelman toimenpiteitä ja priorisointeja., jolloin keskitetty näkymä tukee suunnitelman toimeenpanoa silloin kun järjestelmien toiminnassa havaitaan häiriöitä.
Työkaluun kannattaa esimerkiksi rakentaa näkymä, jossa palveluiden suorituskykyä monitoroidaan toimittajittain. Tämä helpottaa vian rajaamista ja korjaamista, kun yhdestä näkymästä pystytään toteamaan, kenen vastuulla vikatilanteen selvitys on.
Ennakoimalla mahdollisia häiriötilanteita pystytään varautumaan jo etukäteen – kun esimerkiksi tiedossa on, että tulossa on kävijäpiikki, voidaan kapasiteettia lisätä jo ennakkoon.
Valvontatyökalussa ennakointia tukee etenkin trendien seuraaminen. Esimerkiksi vasteaikoja ja levyn täyttöasteiden trendejä seuraamalla voidaan näihin pureutua jo ennen kuin palvelu hidastuu tai on alhaalla.
Vinkkejä ICT-ympäristön monitorointiin:
1. Koosta näkymä toimittajittain ja eri osa-alueittain
- Konesalit
- Tietoliikenneyhteydet
- Sovellukset ja ohjelmistonäkymät
2. Valvo tarkempia osa-alueita
- Palvelinkuormat
- CPU-kuormat
- Rajapinnat
- Muistinkuormat
3. Seuraa trendejä ja ennakoi
- Vasteaika
- Kapasiteetti
- Levyn täyttöaste
- Liikennevuodot